Pilonul II OCDE „GLOBE 15%”

Pilonul II OCDE „GLOBE 15%”


Impozitul minim global de 15% („GloBE”) elaborat de către OCDE este cunoscut sub denumirea „Pilonul II”.

Directiva „Pilonul II” 2022/2523 a fost transpusă în legislația locală prin Legea nr. 431/2023 și prevede impozitarea minimă efectivă de 15%. Legea nr. 431/2023 se aplică exercițiilor financiare care încep de la 31 decembrie 2023 și vizează grupurile de întreprinderi multinaționale și locale cu venituri consolidate de peste 750 de milioane EUR în cel puțin doi din ultimii patru ani.

Obiectivele acestui demers includ:
  • Prioritizarea realității economice prin impozitarea profiturilor în jurisdicțiile în care grupul generează valoare și își desfășoară operațiunile;
  • Diminuarea practicilor de mutare a profiturilor către jurisdicții favorabile din punct de vedere fiscal;
  • Încetarea competiției dintre jurisdicții prin reducerea cotelor de impozit pe profit.

Legea 431/2023 include implementarea următoarelor reguli:
  • Regula de includere a veniturilor – prin care societatea-mamă a grupului este obligată să calculeze și să plătească partea sa alocabilă din impozitul suplimentar (determinat în baza Pilonului II);
  • Regula profiturilor subimpozitate – prin care entitatea constitutivă suportă impozitul egal cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost perceput în baza primei reguli.

Se implementează și Impozitul Suplimentar Național asupra profitului excedentar al entităților constitutive care sunt impozitate la un nivel redus și care au sediul în România. Acest impozit primează ca aplicare în detrimentul celor două reguli de mai sus, care pot ajunge să aibă un impact nul ulterior determinării impozitului suplimentar național.

Calculul cotei efective de impozitare care poate genera impozitul suplimentar până la atingerea nivelului de 15% se determină ca raport între „impozitele acoperite ajustate” și „profitul net calificat”.

Art. 20, alin. (4) menționează: „Orice tranzacție între entitățile constitutive care au jurisdicții diferite [...] care nu este conformă cu principiul valorii de piață se ajustează astfel încât [...] să fie conformă cu principiul valorii de piață. Pierderea rezultată dintr-o vânzare sau dintr-un alt transfer de active între două entități constitutive care au sediul în aceeași jurisdicție care nu este conformă cu principiul valorii de piață, dacă respectiva pierdere este inclusă la calculul profitului sau pierderii calificate, se ajustează conform principiului valorii de piață.”

Astfel, devine imperativă conformarea cu principiul valorii de piață nu doar prin prisma dosarului prețurilor de transfer și a unui potențial control fiscal, dar și în vederea determinării cotei efective de impozitare – Dosarul prețurilor de transfer înainte de testarea impozitului minim de 15%.

BDO vă poate asista în documentarea prețurilor de transfer atât în regim post factum (ulterior închiderii perioadei de raportare), precum și ex-ante (înainte de inițierea tranzacțiilor intragrup) prin întocmirea dosarului prețurilor de transfer, respectiv a politicilor prețurilor de transfer, precum și prin furnizarea de consultanță punctuală.

BDO are expertiza pentru a calcula, conform regulilor Pilonului II (GLOBE 15%), cota de impozit pe profit efectivă.