
Sorin Caian
Sustenabilitatea pentru noi înseamnă că organizațiile se concentrează pe trei piloni simultan – performanța de mediu, socială și de guvernanță (ESG). Înțelegerea, măsurarea, raportarea și îmbunătățirea continuă a impactului în toate cele trei dimensiuni contribuie la o mai mare rezistență organizațională, satisfacția părților interesate și competitivitate. ESG este o modalitate de măsurare a valorilor de sustenabilitate, utilizată pentru a descrie transparența, sustenabilitatea și performanța unei companii, care poate sprijini perspectivele de creștere viitoare, atrage și reține talentele, precum și inovarea în continuare a produselor și serviciilor mai puțin dăunătoare.
Astăzi nu se mai pune problema dacă o companie „ar trebui” să devină sustenabilă - pentru că a nu face nimic nu este o opțiune - întrebarea este cât de rapid și la obiect vor răspunde companiile. Credem cu adevărat că acesta este lucrul corect de făcut.
În acest moment, pentru majoritatea entităților, există un imperativ de afaceri în creștere pentru a aborda sustenabilitatea. Riscurile materiale și oportunitățile cu care se confruntă companiile se extind și devin mai complexe odată cu realitățile schimbărilor climatice, pandemiilor globale de sănătate, solicitărilor pentru lanțuri de aprovizionare mai transparente și niveluri de poluare în creștere pe măsură ce țările se industrializează. Piețe, guverne, ONG-uri, comunități locale și alte părți interesate solicită o mai mare transparență și responsabilitate în spectrul ESG pentru a înțelege mai bine impactul real al afacerilor și industriei asupra mediului și comunităților noastre.
Până în prezent, comunitatea de afaceri și sistemul economic în care ne desfășurăm activitatea nu au luat în considerare pe deplin costul real al afacerilor. Ca atare, multe externalități, cum ar fi poluarea, impactul asupra sănătății comunității și lipsa justiției, continuă să fie nesocotite.
Pe lângă faptul că este ceea ce trebuie făcut, o varietate de cercetări și studii arată că sustenabilitatea creează valoare pentru afaceri. Acesta sugerează din ce în ce mai mult că sustenabilitatea îmbunătățește performanța financiară, creează loialitatea clienților și atrage angajații.
La BDO, ne propunem să inspirăm, să educăm și să conducem o mișcare de neoprit pentru practica de afaceri sustenabilă pe piețele noastre.
O parte a provocării pentru multe companii este să înțeleagă de unde să înceapă. Foaia de parcurs BDO nu este menită să fie liniară, iar adoptarea și execuția sustenabilității nu vor fi aceleași în fiecare afacere. În unele cazuri, o companie poate depăși câțiva pași sau poate fi forțată să se alăture în etapa de „conformitate”. Dar ceea ce este important este să înțelegem că este o călătorie – o călătorie continuă care va crește în valoare și importanță.
Acesta își propune să ajute la simplificarea complexității sustenabilității și să promoveze valoarea pe care o poate crea pentru o afacere.
ACTIVARE – O companie aflată în această etapă caută să-și ACTIVEZE agenda de sustenabilitate prin evaluarea și prioritizarea riscurilor și oportunităților de materialitate prin prisma diferitelor părți interesate. Procesul implică educație, instruire și o revizuire a operațiunilor și guvernării afacerii.
CONFORMARE – O afacere în această etapă are elementele unui program de sustenabilitate în vigoare, deși pe o bază ad-hoc, ca urmare a faptului că este REACTIVĂ și concentrându-se strict pe răspunsul la cerințele de reglementare și ale părților interesate.
PROACTIV – O afacere în această etapă și-a abordat programul de sustenabilitate într-o abordare sistematică, la nivelul întregii întreprinderi, căutând să stimuleze oportunitățile de creare de valoare atât pe plan intern, cât și pe plan extern.
STRATEGIC – O afacere în această etapă a încorporat sustenabilitatea în majoritatea părților afacerii și dezvoltă produse și servicii, cu accent pe circularitate și tehnologie și asigurându-se că au un impact pozitiv pe piețele în care operează.
MATUR ESG – O afacere în această etapă a încorporat sustenabilitatea în toate părțile afacerii lor și utilizează criterii sociale, economice și de mediu dincolo de ceea ce este cerut de lege pentru a avea un impact pozitiv pe cei din lanțul lor valoric.
Aceste instrumente oferă, de asemenea, îndrumări pe calea spre realizarea și transformarea pentru un viitor durabil.
Sustenabilitatea este o călătorie care înseamnă monitorizarea și evaluarea constantă a unui program de sustenabilitate chiar și odată ce acesta a fost conceput. Mai jos este ilustrată calea pe care BDO o adoptă în abordarea procesului de îmbunătățire continuă care urmărește să consolideze angajamentul unei organizații față de dezvoltarea sustenabilă, concentrându-se pe măsurarea impacturilor, obiectivelor corporative și managementului schimbării.
Într-un peisaj de sustenabilitate în continuă evoluție, BDO oferă clienților noștri servicii de sustenabilitate de peste 20 de ani. Următoarele trei faze urmăresc modul în care BDO poate ajuta clienții în călătoria lor de sustenabilitate, urmând harta BDO de maturitate ESG pe cele cinci niveluri descrise mai sus ( Emerging, Basic, Advanced, Leading si Innovator).
DEFINIREA PLANULUI DE RAPORTARE. Definiți și planificați activitățile care trebuie desfășurate, ținând cont de obiectivele corporative și de coerența cu standardele de raportare non-financiară recunoscute la nivel internațional și alte cadre de reglementare recunoscute ca fiind cele mai bune practici. BDO sprijină organizația în stabilirea procesului, identificarea celei mai adecvate metodologii, alinierea la prioritățile corporative, definirea parametrilor și activităților, efectuarea evaluării riscului de materialitate și asigurarea angajamentului părților interesate.
ANALIZA ȘI MASURAREA. În această fază, BDO selectează instrumente și procese (inclusiv sfaturile privind cadrele de raportare) pentru a capta în mod eficient datele și conținutul ESG. BDO sprijină organizația în colectarea informațiilor necesare, verificarea datelor și asigurarea faptului că acestea sunt interpretate și capturate corect în parametrii de raport definiți.
RAPORT ȘI ÎMBUNĂTĂȚIRE. În această fază, BDO facilitează pregătirea proiectului final al raportului pe baza unei analize atente și a colaborării cu managementul. Ca urmare a acestui efort de coordonare, BDO sprijină organizația în definirea conținutului prin asigurarea alinierii cu cadrele de raportare adecvate și cerințele de reglementare, oferind de asemenea rafinament stilistic pentru o comunicare eficientă și transparentă.
Având în vedere natura transformațională a integrării sustenabilității într-o organizație, BDO a dezvoltat asistență de consiliere cuprinzătoare pentru a se asigura că oferim clienților cele mai bune soluții. Aria globală a BDO în 164 de țări și forța de muncă de peste 97.200 de angajați ne permite să lucrăm la nivel global, acționând în același timp la nivel local. Beneficiăm de o prezență globală, acces la informații despre industrie și comerciale și o forță de muncă diversă la nivel global pe care clienții noștri o pot accesa. Cadrul nostru global de servicii de sustenabilitate îi reunește pe cei mai buni din BDO, de la expertiză în servicii până la experți din industrie.
Sorin Caian