Procedurile de prevenire a insolventei
Procedurile de prevenire a insolventei
ACORDUL DE RESTRUCTURARE
Ce este acordul de restructurare?
► Procedura acordului de restructurare este noua procedura de prevenire a insolventei prin care debitorul, in scopul redresarii activitatii sale, supune confirmarii judecatorului sindic un acord de restructurare negociat in prealabil cu creditorii ale caror creante sunt afectate.
Cine poate beneficia de acordul de restructurare?
► Orice intreprindere aflata in dificultate, dar nu in stare de insolventa.
Avantajele acordului de restructurare
► Gradul ridicat de confidentialitate, interventia instantei este limitata si se face ulterior negocierii si aprobarii acordului de restructurare;
► Administratorul restructurarii este ales exclusiv de catre debitor, dintre practicienii in insolventa autorizati potrivit Legii;
► Negocierea directa individuala sau colectiva cu toti sau o parte din creditori; Diferentierea creantelor afectate de cele neafectate, ce ofera o sansa reala de aprobare a acordului de catre creditori, avand in vedere ca acesta este votat numai de catre creditorii ale caror creante vor fi afectate prin implementarea acordului;
► Pastrarea controlului de catre debitor;
► Pastrarea locurilor de munca.
Caracteristicile si efectele acordului de restructurare
► Procedura in mare parte out-of-court, doar ulterior negocierilor si obtinerii voturilor se va depune cererea de confirmare la judecatorul sindic;
► Negocierea poate fi inceputa numai de catre debitor;
► Executarile silite nu se suspenda. Premisa inceperii negocierilor este relatia buna dintre debitor si creditori, intreprinderea in dificultate nefiind presata de executarile silite pornite sau care urmeaza a fi pornite;
► Curgerea dobanzilor nu se suspenda, insa soarta acestora va fi prevazuta ulterior negocierilor, prin acordul de restructurare;
► Nu este prevazuta o limita a perioadei negocierilor si nici o perioada maxima a acordului, insa monitorizarea a de catre administratorul restructurarii este obligatorie timp de minimum 3 ani.
Etapele procedurii acordului de restructurare
1. Propunerea acordului de restructurare de catre debitor si comunicarea acestuia catre creditori
► Doar debitorul are dreptul de a depune acordul, nu si creditorii.
2. Negocierile dintre debitoare si creditori
► Acordul poate suferi modificari succesive ca urmare a negocierilor.
3. Votarea si aprobarea acordului de restructurare de catre creditorii cu creante afectate
► Acordul se voteaza exclusiv de creditorii ale caror creante sunt incluse in acesta ( creante afectate).
4. Depunerea cererii de confirmare a acordului de restructurare si confirmarea acestuia de catre judecatorul sindic
► Cererea se depune in maximum 3 zile de la incheierea procesului-verbal de constatare a votului;
► Cererea, depusa in 3 zile de la data consemnarii votului asupra acordului, se judeca in procedura necontencioasa, fara citarea partilor, in camera de consiliu, asigurandu-se astfel confidentialitatea si celeritatea procedurii.
5. Derularea activitatii debitorului, conform prevederilor acordului
► Administratorul restructurarii va comunica creditorilor afectati un raport de analiza trimestrial cu privire la modalitatea de indeplinire a acordului.
6. Hotararea de inchidere a procedurii.
Ipoteze
► In cazul indeplinirii prevederilor acordului, judecatorul sindic va pronunta hotararea de inchidere la cererea oricarei parti sau a administratorului restructurarii;
► In cazul esuarii indeplinirii prevederilor acordului, la cererea creditorilor sau a debitoarei, creantele reduse renasc, diminuate ca urmare a platilor efectuate in timpul derularii acordului.
CONCORDATUL PREVENTIV
Ce este concordatul preventiv?
- Procedura concordatului preventiv reprezinta procedura judiciara de prevenire a insolventei, a carei deschidere suspenda executarile silite in conditiile legii, iar debitorul isi redreseaza activitatea si isi achita total sau partial creantele afectate in baza unui plan de restructurare votat de creditorii ale caror creante sunt afectate si omologat de judecatorul-sindic.
Cine poate beneficia de concordatul preventiv?
- Orice intreprindere aflata in dificultate, dar nu in stare de insolventa.
Avantajele concordatului preventiv
- Administratorul concordatar este ales exclusiv de catre debitor, dintre practicienii in insolventa autorizati potrivit Legii;
- Negocierea directa ,individuala sau colectiva, cu toti sau o parte din creditori;
- Planul este opozabil tuturor creditorilor afectati, chiar daca nu toti au votat planul;
- Durata maxima a planului de restructurare este de 4 ani, cu posbilititatea prelungirii cu inca 1 an, fiind obligatorie plata a 10% din creantele afectate in primul an;
- Posibilitatea accesarii de finantari noi ori intermediare;
- Pastrarea controlului afacerii de catre debitor;
- Pastrarea locurilor de munca;
- Posibilitatea comunicarii prin mijloace rapide, electronice;
- Diferentierea creantelor afectate de cele neafectate, ce ofera o sansa reala de aprobare a planului de catre creditori, avand in vedere ca acesta este votat numai de catre creditorii ale caror creante vor fi afectate prin implementarea planului ;
- Interventia instantei este minima, ceea ce contribuie la celeritatea omologarii si a implementarii acordului.
Caracteristicile si efectele concordatului preventiv
- Este o procedura cu caracter judiciar;
- Negocierea poate fi inceputa numai de catre debitor;
- Executarile silite se suspenda pentru o perioada de 4 luni, putand fi prelungita pana la 12 luni;
- Curgea dobanzilor si accesoriilor de orice fel se supenda pe perioada de negociere pana la omologarea planului de restructurare, ulterior urmand sa aiba regimul prevazut prin plan;
- De la data deschiderii procedurii este interzisa incetarea contractelor esentiale sau refuzul executarii acestora pe motivul ca nu au fost achitate sumele restante;
- Perioada negocierilor este de 60 de zile de la deschiderea procedurii, planul de restructurare putand fi modificat in aceasta perioada;
- Prescriptia extinctiva se suspenda de la deschiderea procedurii, pe perioada negocierilor si pe cea a restructurarii, daca planul a fost omologat.
Etapele procedurii concordatului preventiv
1. Depunerea cererii de deschidere a procedurii concordatului preventiv
- Cererea se depune de catre debitor la Tribunalul de la sediul debitorului;
- Si creditorii vor putea solicita deschiderea procedurii, dar cu acordul prealabil al debitorului;
- Cererea se judeca de urgenta si cu precadere, in camera de consiliu;
- Cererea va cuprinde raportul administratorului concordatar, care analizeaza starea de dificultate.
2. Propunerea planului de restructurare de catre debitor si comunicarea acestuia catre creditori
- Doar debitorul are dreptul de a depune planul, nu si creditorii.
3. Negocierile dintre debitoare si creditori
- Planul de restructurare poate suferi modificari ca urmare a negocierilor succesive, pe perioada de 60 de zile de la deschiderea procedurii.
4. Votarea si aprobarea planului de restructurare de catre creditorii cu creante afectate
- Acordul se voteaza exclusiv de creditorii ale caror creante sunt incluse in plan;
- In termen de 3 zile de la incheierea procesului-verbal de aprobare a planului de restructurare prin care a fost aprobat planul de restructurare, debitorul solicita judecatorului-sidinc sa omologheze planul de restructurare, care va avea anexat si un raport de evaluare a activelor.
5. Derularea activitatii debitorului, conform prevederilor acordului
- De la data omologarii planului de restructurare, activitatea debitorului va trebui restructurata in conformitate cu prevederile acestuia, iar drepturile creditorilor afectati urmeaza a fi modificate conform prevederilor acestuia;
- Administratorul concordatar va intocmi, depune la dosarul cauzei si transmite creditorilor afectati un raport de analiza trimestrial cu privire la modalitatea de indeplinire a planului;
- Dupa omologare, debitorul isi desfasoara activitatea in limitele afacerii sale obisnuite, in conditiile planului de restructurare, sub supravegherea administratorului concordatar.
6. Hotararea de inchidere a procedurii.
Ipoteze
- In cazul indeplinirii prevederilor planului de restructurare, judecatorul sindic va pronunta hotararea de inchidere, iar datoriile sterse raman definitive;
- In cazul esuarii indeplinirii prevederilor planului de restructurare, constatata de catre judecatorul-sindic, la cererea creditorilor sau a debitoarei, creantele reduse renasc la data pronuntarii hotararii de inchidere a procedurii, inclusiv in ceea ce priveste dobanzile, penalitatile de intarziere a caror curgere a fost suspendata pe perioada procedurii.
|
Acord de Restructurare |
Concordat preventiv |
---|---|---|
Starea de dificultate |
|
|
Caracteristici |
|
|
Cererea introductiva |
|
|
|
|
|
Solutionarea cererii |
|
|
Controlul debitorului |
|
|
Executarile silite |
|
|
Rezilierea/incetarea unor contracte esentiale ca urmare a deschiderii procedurii |
|
|
Curgerea dobanzilor, accesoriilor (tratamentul accesoriilor) |
|
|
Negocierea |
|
|
Masurile din acord/plan |
|
|
Perioada acordului/planului |
|
|
Votarea acordului/planului clase de creditori
|
|
|
|
||
Efectele confirmarii acordului/planului |
|
|
Aderarea la acord/plan |
|
|
Finantarile |
|
|
Verificarea respectarii acordului/planului |
|
|
Nerealizarea acordului/planului |
|
|
Realizarea acordului/planului |
|
In prezent, mediul de afaceri devine tot mai dinamic, iar companiile pot intalni dificultati in adaptarea la noile conditii, pot risca sa piarda oportunitati si sa inregistreze scaderi ale cotei de piata si destul de des se confrunta cu insolventa.
Facem tot ce ne sta in putere pentru a ajuta companiile in astfel de dificultati sa revina la profitabilitate sau, in cazul in care nu exista alte posibilitati, sa administreze eficient procedurile de faliment.
Lichidare voluntara
- Acest proces are loc ca urmare a vointei si sub controlul actionarilor/asociatilor unei companii
- In cadrul acestei proceduri, lichidatorul valorifica activele societatii si distribuie sumele obtinute in acest proces catre creditori si catre proprietarii companiei
- Este un proces terminal, urmat de radierea societatii
Reorganizare judiciara | Lichidare judiciara
- Misiunea noastra ca administratori judiciari este de a identifica si exploata oportunitatile pe care compania insolventa le are pentru a fi reorganizata, astfel incat sa ofere creditorilor o alternativa mai buna decat cea care presupune vanzarea activelor in cadrul unei proceduri de lichidare
- Este sarcina administratorului judiciar sa estimeze sumele de bani care ar putea fi distribuite creditorilor in cadrul reorganizarii, comparativ cu cele distribuibile in cazul lichidarii si sa recomande solutia cea mai avantajoasa de stingere a datoriilor
- Lichidarea judiciara este o procedura care se desfasoara sub controlul creditorilor si a judecatorului sindic, prin care activele societatii sunt valorificate, iar sumele obtinute sunt distribuite creditorilor si, daca este posibil, actionarilor / asociatilor
- Principala provocare pentru un practician in insolventa este de a actiona rapid si judicios in scopul de a identifica si implementa cele mai bune solutii pentru a obtine cat mai mult posibil din exploatarea / valorificarea activelor companiei
Consultanta
- asistenta juridica pentru companiile aflate in insolventa
- evaluarea posibilitatilor de recuperare a creantelor impotriva societatilor aflate in insolventa
- pregatirea si punerea in aplicare a planurilor de reorganizare pentru companiile aflate in insolventa
- analiza si identificarea solutiei optime pentru iesirea pe o piata
Scopul nostru este de a furniza servicii de calitate catre clientii nostri, cu un raport optim costuri/beneficii, fiind complet transparenti in ceea ce priveste onorariile.
Echipa noastra va pune un accent deosebit pe relatia cu clientii nostri, colaborarea pozitiva fiind extrem de importanta pentru noi.
De asemenea, ne asumam sa investim timpul si resursele necesare pentru a veni in intampinarea problemelor identificate, precum si pentru a gasi solutiile optime in vederea maximizarii averii debitorilor in care preluam mandate de administrator sau lichidator.
BDO Romania, a cincea firma de audit si consultanta din tara, are o experienta de peste 30 ani in prestarea de servicii profesionale. Cu peste 250 de profesionisti ce actioneaza in cadrul unor echipe multidisciplinare coordonate de 24 parteneri acreditati de organisme profesionale internationale si locale, oferim astazi toata gama de servicii cerute de piata de audit si consultanta.
Prin apartenenta ca firma membra pentru Romania la reteaua BDO, retea ce ocupa locul cinci in ierarhia mondiala a firmelor de profil, incorporam in serviciile noastre cerintele standardelor profesionale si expertiza unei retele cu peste 111,000 profesionisti ce opereaza prin 1,804 birouri in 164 tari.
BDO Audit SRL, BDO Auditors & Accountants SRL, BDO Auditors & Business Advisors SRL, BDO Business Advisory SRL, BDO Business Restructuring SPRL, BDO Oursourcing Services SRL, BDO Suport Services SRL, BDO Tax SRL, Tudor, Andrei si Asociatii sunt societati romanesti cu raspundere limitata, sunt membre ale BDO International Limited, o companie din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord limitata prin garantie ("limited by guarantee"), si fac parte din BDO, retea internationala de firme membre independente.
BDO este denumirea comerciala pentru reteaua BDO si pentru fiecare dintre firmele membre BDO.
CONTACT
business.restructuring@bdo.ro
00 4 021 319 94 76
www.bdo.ro
Aboneaza-te pentru a primi cele mai recente stiri si artiole BDO
Please fill out the following form to access the download.