Ordonanța de urgență nr. 115/2023 | TaxFlash nr. 96
Ordonanța de urgență nr. 115/2023 | TaxFlash nr. 96
Vă aducem la cunoștință că în Monitorul Oficial Partea I nr. 1139 din 15 decembrie 2023 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene.
În continuare vă prezentăm cele mai importante modificări fiscale:
1. Modificări aduse Codului fiscal:
A. Impozit pe profit:
- Pierderea fiscala anuală înregistrata începând cu anul 2024 / anul fiscal modificat care începe în anul 2024 se va recupera în limita a 70% din profiturile impozabile viitoare, în următorii 5 ani fiscali consecutivi;
- Pierderile fiscale anuale aferente anilor precedenți anului 2024 / anului care începe în 2024, rămase de recuperat la data de 31 Decembrie 2023, se vor recupera în limita a 70% din profiturile impozabile înregistrate începând cu anul 2024, pe perioada rămasă de recuperat din cei 7 ani fiscali consecutivi ulteriori anului înregistrării pierderilor respective;
- Se introduce o limitare de 500.000 euro a primului plafonului deductibil pentru costurile excedentare ale îndatorării, pentru costuri rezultate din tranzacții/operațiuni efectuate cu persoane afiliate, care nu finanțează achiziția/producția anumitor imobilizări în curs de execuție/active (active conform prevederilor introduse prin Legea nr. 296/2023 privind impozitul minim și impozitul suplimentar pentru sectoarele petrol și gaze naturale, ce urmează a fi stabilite prin Ordin al Ministrului Finanțelor). Această limitare nu se aplică instituţiilor de credit -persoane juridice române, sucursalelor din România ale instituţiilor de credit - persoane juridice străine, instituţiilor financiare nebancare, sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare şi întreprinderilor de investiţii definite potrivit legii.
- Limita deductibilă aferentă ajustărilor pentru deprecierea creanțelor, reprezentând sume datorate de clienții interni și externi pentru produse, semifabricate, materiale, mărfuri vândute, lucrări executate și servicii prestate, se diminuează de la 50% la 30% din valoarea acestor ajustări. Prevederea se aplică creanțelor înregistrate începând cu 1 ianuarie 2024;
- Contribuabilii nu vor mai scădea din impozitul pe profit datorat valoarea burselor private acordate. Astfel de cheltuieli privind bursele private se însumează cu cheltuielile sociale, în limita a 1.500 lei/fiecare bursă acordată, iar suma rezultată se va deduce în limita de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
- Redirecționarea a parte din impozitul pe profit, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat, este posibilă până la termenele de depunere a declarației anuale de impozit pe profit (și nu în termen de 6 luni de la data depunerii declarației anuale de impozit pe profit, cum este în prezent);
- Se includ in cheltuieli sociale deductibile limitat sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaților în unități de educație timpurie, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil, în anumite condiții, precum și cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a creșelor și grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor;
- Se abrogă prevederea privind scăderea din impozitul pe profit a costurilor de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale. Totuși, prevederile referitoare la scutirea de impozit pentru profitul reinvestit se vor aplica și pentru casele de marcat, iar costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale nu mai este cheltuială nedeductibilă.
Modificările de mai sus intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2024.
B. Impozit pe veniturile microîntreprinderilor
- Se modifică unele condiții de aplicare, astfel:
o Cu privire la condiția ca asociații/acționarii cu deținere de peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot să aibă o astfel de deținere în cel mult trei microîntreprinderi, se limitează deținerea la o singură microîntreprindere și se precizează că sunt luate în calcul și deținerile indirecte.
Asociații/acționarii care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atât la persoana juridică română analizată, cât și la alte persoane juridice române care îndeplinesc condițiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, trebuie să stabilească până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor, o singură persoană juridică română care aplică acest sistem.
o Se adăugă o nouă condiție, ca microîntreprinderea să depună în termenul legal situațiile financiare anuale. Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii în anul fiscal 2024, condiţia se consideră îndeplinită dacă situaţiile financiare anuale sunt depuse până la data de 31 martie 2024 inclusiv.
o Cu privire la calculul plafonului de venituri de 500.000 euro, se menționează că se vor avea în vedere veniturile microîntreprinderii respective cumulate cu veniturile întreprinderilor legate, conform Legii nr. 346/2004.
- Se abrogă opțiunea de a aplica acest regim de către persoanele juridice române din domeniul HoReCa, respectiv cele care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5510; 5520; 5530; 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, cât timp nu se îndeplinesc condițiile pentru a fi microîntreprindere. Practic, aceste persoane juridice vor aplica regimul de impunere pe veniturile microintreprinderii în aceleași condiții ca toți ceilalți contribuabili;
- Pentru persoanele juridice romane intermediari secundari de asigurări şi/sau reasigurări, definiţi potrivit legii, se introduce o excepție pentru a le permite aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, în situația în care au realizat venituri din activitatea de distribuție de asigurări/reasigurări în proporție de pana la 15% inclusiv din veniturile totale;
- Microîntreprinderile nu mai pot scădea din impozitul pe venit sumele reprezentând sponsorizări/burse si sumele reprezentând achiziția de aparate de marcat electronice fiscale.
Modificările intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2024.
C. Impozit minim pe cifra de afaceri și impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze
- Se modifică prevederea privind veniturile din producția de imobilizări corporale şi necorporale care se scad din total venituri, în sensul în care legea nu mai face referire la imobilizări care nu sunt cuprinse în indicatorul I;
- În cazul grupului fiscal, se introduce mențiunea că verificarea depășirii cifrei de afaceri de 50 milioane euro se efectuează de persoana juridică responsabilă, prin însumarea cifrei de afaceri a tuturor membrilor grupului fiscal;
- Contribuabilii care scad valoarea imobilizărilor în curs de execuție/activelor potrivit indicatorilor I şi A au obligaţia de a păstra în patrimoniu activele respective cel puțin o perioadă egală cu jumătate din durata de utilizare economică, dar nu mai mult de 5 ani. În cazul nerespectării acestei condiții, pentru sumele respective impozitul se recalculează și se percep dobânzi și penalități de întârziere.
Sunt exceptate activele care se încadrează pe următoarele situații:
o Sunt transferate în cadrul operațiunilor de reorganizare;
o Sunt înstrăinate în procedura de lichidare/faliment;
o Sunt distruse, pierdute, furate sau defecte și înlocuite, în condițiile în care aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător;
o Sunt scoase din patrimoniu ca urmare a îndeplinirii unor obligații prevăzute de lege.
Modificările intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2024.
D. Impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii
Cele mai importante modificări sunt următoarele:
- Cu privire la stabilirea venitului net din activități independente, pentru care contribuabilul aplică sistemul real:
- Se elimină din lista cheltuielilor deductibile limitat, cheltuielile cu sponsorizarea și mecenatul;
- Se modifică plafonul de deductibilitate a cheltuielilor cu contravaloarea abonamentelor, plătite în scopul personal al contribuabilului, indiferent dacă activitatea se desfașoară individual sau într-o formă de asociere, oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, care acționează în nume propriu (în cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliză facilitățile sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic), ori în calitate de intermediari (pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ și servicii medicale), de la 400 euro anual/persoană la 100 euro anual/persoană;
- Cheltuielile cu costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale devin cheltuieli deductibile. Anterior, acestea erau considerate cheltuieli nedeductibile însă se scadeau din impozitul pe venit datorat;
- Cheltuielile înregistrate în evidența contabilă, care au fost dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de corupție, potrivit legii, devin cheltuieli nedeductibile.
- Cu privire la tratamentul fiscal al veniturilor din salarii:
- Indemnizațiile de concedii medicale acordate potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate devin subiect de contribuție de asigurări sociale de sănătate (10%).
- În situația în care, în cursul aceleiași luni, persoana fizică realizează venituri din salarii și asimilate salariilor pentru o fracție din luna, la funcția de bază, la unul sau, după caz, la mai mulți angajatori succesiv, pentru aplicarea scutirii, fiecare angajator stabilește partea din plafonul de 10.000 lei lunar corespunzătoare acestei perioade și acordă scutirea pentru venitul brut lunar realizat, în limita fracției din plafon astfel stabilită.
- Indemnizatia în cuantum de maxim 400 lei/lunar, acordată angajaților care desfașoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care aceștia își desfașoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date devine impozabilă și subiect de contribuții sociale obligatorii;
- Se modifică plafonul sub care abonamentele, plătite de angajator în beneficiul salariatului, către furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, care acționează în nume propriu (în cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilitățile sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic), ori în calitate de intermediari (pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ și servicii medicale), nu sunt subiect de impozit pe venit și nici de contribuții sociale obligatorii, de la 400 euro anual/persoană la 100 euro anual/persoană;
- Următoarele venituri vor fi incluse în plafonul lunar neimpozabil și care nu se cuprinde în baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii, de cel mult 33% din salariul de baza corespunzător locului de muncă ocupat:
- Se introduc clarificări cu privire la momentul în care avantajele în bani și/sau în natură ce se includ în plafonul de 33% din salariul de bază corespunzator locului de muncă ocupat se consideră venituri:
o Contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora – în luna aprobarii decontului;
o Contribuțiile la un fond de pensii facultative suportate de angajator pentru angajații proprii – în luna pentru care se efectuează plata de către angajator;
o Sumele reprezentând primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub forma de abonament suportate de angajator pentru angajații proprii - în luna pentru care se efectuează plata de către angajator;
o Contravaloarea abonamentelor plătite de angajator în beneficiul salariatului, către furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, care acționează în nume propriu (in cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic), ori în calitate de intermediari (pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ și servicii medicale) - în luna pentru care se efectuează plata de către angajator;
o Sumele suportate/acordate de către angajator pentru plasarea copiilor angajaților proprii în unități de educație timpurie - în luna pentru care se efectuează plata de către angajator ;
o Sumele reprezentând diferență favorabilă dintre dobânda preferențială stabilită prin negociere și dobândă practicată pe piață, pentru credite și depozite – în luna în care este scadent creditul.
- Cu privire la impozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor (chirii, arenda):
- Se reintroduce cota forfetară la determinarea venitului net din cedarea folosinței bunurilor, altele decat veniturile obținute din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinte proprietate personală cuprinsă între una și 5 camere inclusiv, indiferent de numărul de locuințe îin care sunt situate acestea. Cota forfetară este stabilită la 20% din venitul brut;
- Se reduce cota forfetară de cheltuieli de la 40% la 20%, în cazul veniturilor din arendarea bunurilor agricole;
- Se elimină obligația de trecere la aplicarea sistemului real de impunere, prin calificarea acestora ca venituri din activități independente, în cazul derulării unui numar mai mare de 5 contracte de închiriere la sfârșitul anului fiscal și se introduce modalitatea de determinare a venitului net anual, prin aplicarea cotei forfetare de cheltuieli, indiferent de numărul de contracte care generează astfel de venituri;
- Se elimină opțiunea pentru determinarea venitului net anual în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
- Se reintroduce reținerea la sursa a impozitului pe venit în toate situațiile în care există un plătitor, persoană juridică sau alta entitate care are obligația de a conduce evidența contabilă. Măsura se aplica în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, altele decât veniturile obținute din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală. Venitul net se stabilește la fiecare plată prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra acestuia;
- Se elimină obligația privind completarea și depunerea „Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în Romania și contribuțiile sociale datorate” (formular 212), pentru venitul estimat, în vederea determinării impozitului pe venit, de către contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, de la plătitori persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidența contabilă. Obligația se menține în vederea stabilirii contribuției de asigurări sociale de sănătate.
- Totodată, pierderea reportată, necompensată, precum și pierderea fiscală înregistrată în anul fiscal 2023 nu mai poate fi compensată și reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului care determină venitul net din cedarea folosinței bunurilor în sistem real.
- Se reduce de la 7 ani la 5 ani perioada în care se recuperează pierderea fiscală înregistrată în cazul veniturilor/câștigurilor realizate din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală și din activități agricole, silvicultura și piscicultură, pentru care venitul net anual impozabil se determină în sistem real, respectiv câștiguri nete anuale din transferul titlurilor de valoare și orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din câștiguri din transferul aurului de investiții, definit potrivit legii.
- Pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenți anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se compensează din veniturile/câstigurile nete anuale realizate începând cu anul 2024, pe perioada rămasă din cei 7 ani, în limita a 70% din veniturile/câștigurile nete anuale respective.
- Pierderile anuale se reportează cronologic, în funcție de vechimea pierderii, în următorii 5 ani sau, dupa caz, pe perioada rămasă de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului înregistrării pierderilor respective.
- Posibilitatea contribuabililor de a dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit sau acordarea de burse private rămâne valabilă doar pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor;
- Se aduc completări privind salariul minim folosit la determinarea bazelor anuale de calcul pentru stabilirea contribuțiilor de asigurări sociale pentru anul 2023 (i.e. 3,000 RON/lună). Totodată, se introduce obligația depunerii declarației anuale atunci când plătitorul de venit a reținut contribuțiile prin raportarea la un salariu minim pe economie mai mare decât cel stabilit prin această Ordonanță. Diferența de contribuție de asigurări sociale nu se restituie contribuabilului și se va valorifica la drepturile de pensie ulterioare.
- Și în anul 2024, salariații care desfășoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se afla funcția de bază, și care obțin salariul minim pe economie garantat în plată, nu datorează impozit pe venit și nici contribuții sociale obligatorii pentru suma de 200 lei/lună, în condiții similare celor existente în anul 2023.
Toate aceste modificări vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2024.
E. TVA
- Se limitează la 50% deducerea TVA-ului aferent cumpărării, închirierii sau leasingului de clădiri/spaţii de locuit, indiferent de destinaţia acestora, situate în zone rezidenţiale sau în blocuri de locuinţe şi a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste clădiri/spaţii de locuit, în cazul în care acestea nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice.
- Începand cu 1 ianuarie 2024, facilitatea de amânare de la plata în vamă a TVA nu se mai poate accesa doar în baza certificatului AEO. În acest sens va fi necesară depunerea unei declarații vamale prin utilizarea vămuirii centralizate (procedură pentru care deținerea certificatului de AEO este obligatorie) sau a procedurii simplificate de înscriere în evidențele declarantului.
- Se introduce obligația depunerii unei declarații pe propria răspundere potrivit căreia societatea nu înregistrează obligații bugetare restante, în vederea obținerii certificatului de amânare la plata TVA în vamă, pentru operatorii economici care în ultimele 6 luni au realizat importuri cu o valoare cumulată de cel puțin 50 milioane lei.
F. Accize
În anul 2024 nivelul accizelor pentru motorină și benzină se actualizează cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului 2023, faţă de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, după cum urmează:
o începând cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din creşterea preţurilor de consum;
o începând cu data de 1 iulie 2024, cu 50% din creşterea preţurilor de consum.
2. Alte modificări:
A. RO e-factura
Pe perioada 01.01.2024 – 30.06.2024 aplicabilitatea sistemului RO e-factura este reglementată de legea 296/2023, iar începând cu 01.07.2024 va fi reglementată de OUG 120/2021, cu modificările și completările ulterioare.
Prezentăm mai jos aspectele relevante cu privire la aplicarea sistemului RO e-factura pe relatia B2B:
1. Persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA
01.01.2024 – 30.06.2024 Conform Legea 296/2023, art. LIX |
Începând cu 01.07.2024 Conform OUG 120/2021 modificată prin OUG 115/2023, art. 10-12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Persoane impozabile nestabilite în România, dar înregistrate în scopuri de TVA în România
În cazul persoanelor impozabile nestabilite în România, transmiterea facturilor prin sistemul e-factura rămâne reglementată pe toată perioada de Legea 296/2023. În acest sens, menționăm:
o Se aplică aceleași prevederi ca în prima coloană din tabelul prezentat mai sus (prevederi conform Legea 296/2023), atât pentru perioada ianuarie – iunie 2024, cât și pentru perioada ulterioară.
o În cazul persoanelor nestabilite în România, NU se aplică sancțiunea cu amenda de 15% din valoarea facturii, în cazul neutilizării sistemului RO e-factura, nici din perspectiva furnizorului, nici din perspectiva beneficiarului.â
B. Operaţiuni de încasări şi plăţi în numerar - în vigoare din 15 decembrie 2023
- Plafonul pentru plăţi din avansuri spre decontare revine la 5.000 lei, plafon zilnic stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare.
- Se definesc „supermagazinele” și „hipermagazinele” si se prevede că, în cazul acestora, precum și în cazul magazinelor de tipul cash and carry, sumele în numerar aflate în casierie nu pot depăși, la sfârșitul fiecărei zile, plafonul de 500.000 lei (față de 50.000 lei cât era prevăzut conform Legii nr. 296/2023) .
C. RO e-Transport
Începând cu 15 decembrie 2023, se introduce obligația raportării prin RO e-Transport a transporturilor rutiere internaționale de bunuri (aferente operațiunilor de import/export/achiziții intracomunitare/livrări intracomunitare), indiferent de categoria de bunuri transportate (nu doar pentru bunuri cu risc fiscal ridicat cum era reglementat pana acum).
Următorii utilizatori vor avea obligația raportării în sistemul RO e-transport:
o Destinatarul înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export;
o Beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
o Furnizorul din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
o Depozitarul, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit.
Nerespectarea obligațiilor de declarare a transporturilor internaționale de bunuri în sistemul RO e-Transport se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Se introduc următoarele obligații:
o Operatorul de transport trebuie să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care este instalat modulul informatic al Centrului Național pentru Informații Financiare, precum și obligația acestuia de a asigura, pe toată durata traseului, transferul datelor curente de poziționare a vehiculelor de transport care fac obiectul declarației.
o Conducătorul vehiculului de transport va avea obligația să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat sau după părăsirea teritoriului național.
Sancțiunile contravenționale pentru nerespectarea noilor obligații privind transporturile rutiere internaționale de bunuri intră în vigoare de la data de 1 iulie 2024.