Actul privind serviciile digitale Aprilie 2024 | Legal Flash 104
Actul privind serviciile digitale Aprilie 2024 | Legal Flash 104
Digital Service Act si Digital Markets Act se aplica direct si in Romania.
DSA a intrat în vigoare la 16 noiembrie 2022 și se aplică direct în întreaga UE începând cu 17 februarie 2024, în timp ce DMA a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2022 și se aplică direct în întreaga UE din martie 2024.
Pachetul legislativ cu privire la Serviciile Digitale formează un set unic de reguli care se aplică în UE și al cărui scop este reglementarea serviciilor intermediare digitale și a furnizorilor de astfel de servicii, a fost adoptat de Consiliu și Parlamentul European în octombrie 2022 și include:
(a) Actul legislativ privind serviciile digitale (adică Regulamentul (UE) 2022/2065 sau DSA – Digital Service Act) și
(b) Actul legislativ privind piețele digitale (adică Regulamentul (UE) 2022/1925 sau DMA).
Domeniul de aplicare
În timp ce prevederile DSA reglementează toți furnizorii de servicii intermediare online, indiferent de locul lor principal de stabilire sau de reședință, dacă furnizează bunurile/serviciile în UE sau serviciile lor au o „conexiune substanțială” cu UE, DMA guvernează în primul rând marile platforme online care funcționează ca gatekeepers (adică controlori de flux de informații) pe piața digitală precum Google, Amazon, Meta.
Conform DSA, furnizorii de servicii intermediare includ piețele online (de exemplu eBay, Amazon), rețele sociale (de exemplu Facebook, Twitter), platformele de partajare a conținutului, magazinele de aplicații, platformele online de călătorie și cazare (de exemplu Booking), motoarele de căutare (de exemplu Google, Bing) precum și alți furnizori de acces, stocare în cache și găzduire.
Astfel, atât marilor companii de tehnologie, cât și micilor furnizori li se aplică prevederile DSA.
Principalele obligații ale entităților
Atât DSA cât și DMA stabilesc un set de obligații care acoperă:
(i) combaterea vânzării online de produse și servicii ilegale;
(ii) contracararea conținutului ilegal online;
(iii) protecția minorilor;
(iv) limitări privind reclamele și utilizarea datelor personale sensibile pentru publicitate direcționată (targetata).
Există obligații instituite pentru fiecare tip de intermediar digital, respectiv pentru:
(i) platforme și motoare de căutare foarte mari (denumite pe scurt VLOP-uri și VLOSE-uri - Very Large Online Platform, respectiv Very Large Online Search Engines);
(ii) platforme online (cum ar fi piețele online (marketplaces), magazinele de aplicații, platformele sociale);
(iii) servicii de stocare - găzduire (cum ar fi găzduire în cloud și web, inclusiv platforme online);
(iv) toate serviciile intermediare.
Microîntreprinderile și întreprinderile mici au obligații proporționale cu capacitatea și dimensiunea lor și sunt, în general, scutite de majoritatea obligațiilor, dar trebuie să își asume responsabilitatea pentru acțiunile pe care le întreprind.
Autoritățile competente
Conform Legii nr. 50/2024, ANCOM este autoritatea desemnată coordonatorul serviciilor digitale și va contribui împreună cu Comisia Europeană la supravegherea, punerea în aplicare și monitorizarea DSA și DMA. Aceștia vor putea solicita accesul la date, ordona inspecții și impune amenzi furnizorilor de servicii intermediare în cazul unei încălcări.
De asemenea, și alte instituții și autorități publice care au atribuții în ceea ce privește supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate sau autoritățile judiciare au posibilitatea de a emite ordine față de furnizorii de servicii – fie prin solicitarea de a acționa împotriva conținutului ilegal din mediul online, fie să furnizeze anumite informații.
Sancțiuni
Nerespectarea obligațiilor care decurg din DSA va duce la amenzi începând de la 5000 LEI (aproximativ 1000 Euro) până la 6% din cifra de afaceri la nivel mondial. De asemenea, ANCOM poate dispune și confiscarea bunurilor destinate, rezultate sau folosite la săvârșirea contravenției respective.
Cel mai devreme, sancțiunile pot fi aplicate începând cu jumătatea lunii aprilie.
De asemenea, ca noutate, procesele verbale ANCOM privind încălcările legii și sancțiunile relevante pot fi încheiate în format electronic și comunicate entității în cauză prin intermediul platformei electronice MyAncom. Procesul-verbal de sancționare poate fi contestat în fața instanțelor competente în termen de 15 zile de la comunicare.
Cum vă putem ajuta să fiți pregătiți?
Echipa noastră de avocați experimentați poate efectua o analiză juridica detaliată și interpreta noile reglementări prin raportare la operațiunile/serviciile digitale oferite/intreprinse.
Cu referire la Regulament, putem oferi asistenta cu privire la următoarelei:
(i) Determinăm dacă afacerea este afectată de Regulamentul privind Serviciile Digitale (DSA). Chiar și în cazul în care societatea se află în afara Uniunii Europene, DSA poate fi aplicabilă dacă există o legătură semnificativă cu UE.
(ii) Identificăm ce categorie de intermediar digital este societatea (de exemplu, furnizor de acces, furnizor de cache, furnizor de găzduire, platformă online, piață online B2C, motor de căutare online).
(iii) Furnizăm suport juridic pentru a evalua și implementa obligațiile aplicabile in raport de DSA.
(iv) Planificăm implementarea DSA prin realizarea unei analize due diligence, in urma careia identificăm lacunele și implementam ajustările necesare pentru a respecta normele DSA. Actualizăm termenii și condițiile, consolidăm procedurile de moderare a conținutului și întărim măsurile de protecție a utilizatorilor.
(v) Monitorizăm constant actele delegate ale Comisiei Europene pentru a asigura conformitatea cu legislația în vigoare.
(vi) Verificăm și actualizăm regulat măsurile implementate pentru a asigura conformitatea continuă cu cerințele legale.